Motivera att Springsteen är den bästa artisten genom tiderna!

Jag va nyss inne på Springsteen.se, vi Springsteen-nördar håller till där och diskuterar nördiga saker...Jag brukar sällan kommentera eller göra inlägg men idag blev jag sugen. En perosn på forumet undrade med några frågor om Springsteen är världens genom tidernas bästa artist. För mig är han ju självklart det även om jag säkert inte lyssnat på ens 1% av all världens musik...Men jag kopierar i alla fall in frågorna som fanns och mina svar. För den som e intresserad ;)

Frågor

1. Varför är han den bästa genom tiderna?
2. Vilken period var han bäst?
3. Är han fortfarande, än idag bäst?
4. Hur många och vilka Springsteen-låtar skulle du kunna klassa som världens genom tiderna bästa låtar?
5. Vad är Springsteens största styrka?
6. Är Springsteen underskattad? om ja! hur?
7. Vad tror du har gjort Springsteen till den stora artist och person som han är idag?
8. Hur vill du att Springsteens karriär avslutas och när?
9. Vad gör Springsteen helt unik?
10. Hur skulle du tolka/förklara Springsteens utveckling som person/artist från 1970-2009?

Mina svar

1. Springsteen är den bästa genom tiderna för att hans diversitet och textproducerande går längre och djupare än många (de flesta) andra artisters. Såg U2 i somras och efter att ha sett Springsteen ett antal gånger så va min kommentar efter konserten med Bono och compani: "platt"
2. Pass! Eller rättare sagt; jag tycker aldrig att Bruce haft en dålig period. Det går alltid att gå tillbaks till en epok eller till en viss platta och hitta nya guldkorn eller se dem i ett nytt ljus.
3. Japp, det är han!
4. Two hearts, Lost in the flood, The Ghost of Tom Joad, Drive all night och Bobby Jean.
5. Hans förmåga att kunna fånga en publik. Oavsett om de är 10 eller 100 000 personer...
6. Konstig fråga...."är han underskattad?" Det är väl väldigt subjektivt och min åsikt ska ju inte alls räknas som allmängiltig....Kan ju inte begära att alla ska gilla Bruce heller?! Så nä....
7. Ett stort material, både kvantitativt och kvalitativt menat...Hans förmåga att fånga upp en publik live. Även hans ovilja att "förfina eller dölja" sin åsikter om världs/politik läget. Det anser i alla fall jag är något ganska unikt för en världsartist...
8. Känns bara konstigt att resonera kring om och när hans karriär skulle avslutas... "Pass!"
9. Tycker jag svarade på vad som gör Springsteen unik i fråga 7....
10. Springsteens utveckling: stor-större-störst....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0