Gnällaren och filosofen...

Ja det är jag det!
Måste gnälla lite på min handledare bara... Jag gillar han som faan alltså, men just nu så är jag mindre glad.... Va va klockan när jag skickade in mitt arbete?! Halv fem tror jag. EN timma senare får jag tillbaks det IGEN med nya "synpunkter" som han så fint kallar det. Schysst, en timmas vila! Tack för den du! Så nu sitter jag här igen....med "synpunkter" upp till öronen!

Bara för det så tänkte jag filosofera lite.... Håll till godo!

Kan det vara så att våra liv är planerade ifrån första början? Nu menar jag inte planerade i detalj utan mer som en allmän plan för vart vi ska hamna... Planen innefattar att alla människor har möjligheten att bli lyckliga, men vi får friheten att fatta vissa beslut och göra egna val på vägen. Jag har funderat på det ett tag... För det är ju också så att mitt livsöde skall "passa ihop" med de personerns livöden som finns i mitt liv just vid det tillfället jag gör mina val. Vad är det som gör att man väljer si eller så? Vad är det som gör att saker och ting inte alltid blir som man tänkt fast man tycker att man varit jätterationell hela vägen och i alla sina val? Det kanske är på grund av vår egen känsla av att ha gjort rätt som gör att vi människor har så lätt att "nöja oss" med en situation som vi kanske egentligen inte är helt förnöjda med! Vi tycker oss ha valt och beslutat oss för rätt saker, men ändå så sitter vi där, i en situation vi själva valt och är missnöjda!!? Å då väljer vi helt enkelt hellre att nöja oss med situationen än att "förnedra" oss själva, bryta upp från situationen och välja en annan väg.
Varför gör vi då på detta viset? Varför nöjer vi oss med en situation, när vår magkänsla säger oss att vi hade varit lyckligare någon annanstans? För är det ändå inte en av livets alla meningar; optimera din egen lycka! För trots allt så är du herre över dina egna beslut. Oavsett om ditt liv på sätt och vis är utstakat på grund av ytliga omständigheter så har DU makten att fatta nya beslut som skulle göra ditt liv så mycket rikare!

Det var dagens filosofi mina vänner. Nu går jag tillbaks till min uppsats...

Puss & Kram
//L

Kommentarer
Postat av: D

Dina svar finns i min blogg

2009-05-25 @ 22:41:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0